gototopgototop
A-
 A 
A+
Open login
Nier: Automata
נכתב ע"י רם קיץ    שני, 21 אוגוסט 2017 16:00    PDF הדפסה דוא


ביקורת אורח


בין שלל המשחקים המצופים שיצאו במחצית הראשונה של 2017, נראה כי לסיקוול של "Nier" האלמותי מ-2010 לא היה סיכוי למשוך את תשומת הלב הראויה לו. אולם בזכות צילום מלבושיה התחתונים של 2B (הדמות הראשית) שעיטרו את רחבי האינטרנט, הצליחה Nier: Automata לעורר את תשומת לבם של אנשים שאינם נמנים עם מעריציה הוותיקים של הסדרה. אה, ואולי הדמו המוצלח תרם לעניין. אבל ספק אם באותה מידה.

חודשים לקח לי לפנות זמן עבור המשחק, וההמתנה הייתה שווה כל רגע.

For the Glory of Mankind

בתור אחד שלא שיחק במשחק הקודם, הרשו לי להרגיע אתכם – Nier: Automata הוא אמנם סיקוול ל-Nier, אך הקשר ביניהם הוא כמו הקשר בין Fate/stay night ל-Kara no Kyoukai. מדובר במשחקים שונים המתרחשים באותו עולם אך בתקופות אחרות, ומלבד כמה רפרנסים ודמויות רקע שאולי תפספסו, אין באמת צורך להשלים את המשחק הקודם כדי להבין את הנוכחי (או לפחות את העיקר). אם בכל זאת תרצו להשלים את המשחק הישן, קחו בחשבון כי אותו משחק הוא מעין המשך רוחני למשחקי Drakengard, כך שאם תרצו להיות קטנוניים ולקבל את התמונה המלאה באמת, ייתכן שתיאלצו לשחק גם בשלושת המשחקים של הסדרה ההיא. כך או כך, את Nier: Automata תוכלו להתחיל ללא ידע מוקדם, ומדובר בחוויה שאסור לכם לפספס.

עלילת 'Automata' מתרחשת בשנת 11945 (וזו לא שגיאת הקלדה) לאחר פלישת חוצנים שהבריחו - באמצעות צבא איימנתי של מכונות - את בני האדם אל מושבות בירח. בני האדם כמהים לחזור אל מולדתם ומקימים צבא בשם "יורהה" (YoRHa) שמורכב מאנדרואידים בעלי אמצעים טכנולוגיים מתקדמים, זאת במטרה להביס את האויב מהחלל ולהשיב את בני האדם אל ביתם.

המשחק נפתח במשימה אליה נשלחת האנדרואידית 2B עם צוות של אנדרואידים נוספים בפלנטה הכבושה. לא עובר זמן רב לפני שהצוות מחוסל, מה שמותיר את 2B לבדה במלחמה נגד המכונות. אל 2B מצטרף אנדרואיד בשם 9S שאינו מתמחה בלחימה אך יכולותיו ההאקריות נותנות גיבוי מבורך. לאחר שמצליחים השניים לחסל מכונות על ימין ושמאל, הם מגיעים לאפיסת כוחות ובלית ברירה מחליטים להשמיד את עצמם. אולם זמן קצר לאחר המאורע מתעוררת 2B במפקדת יורהה בגוף חדש ותקין, אז מתברר לה כי הספיק 9S להעלות את המידע לשרתים לפני ההשמדה, וכך נשתמרו זיכרונותיה בגופה החדש. את זכרונו שלו לעומת זאת לא הספיק 9S לגבות, אך השניים זוכים להכיר מחדש במשימה אליה הם מצוותים יחדיו, משימה שאמורה - לכאורה - להיות פשוטה (כן, ממש). השניים נשלחים לכדור הארץ בשנית על מנת לסייע לקבוצת אנדרואידים מ-"מחנה המתנגדים" שהתיישבו באזור עם יורהה. במהלך המשימה נתקלים השניים במכונות המתנהגות באופן יוצא דופן – הן אינן תוקפניות ונראה כי הן מחקות את סגנון הדיבור, ההתנהגות, ואף המנהגים התרבותיים של בני האדם.

משחק המשנה את צורתו כל הזמן

יוצר המשחק – הבמאי יוקו טארו - הוא ללא ספק אחד המוחות היצירתיים (והפחות שיגרתיים) בתעשיית המשחקים כיום, החל מהדרך בה הוא מעצב משחקים ועד לדרך בה הוא כותב את סיפוריו. טארו התבטא בעבר נגד תעשיית המשחקים שלדעתו מייצרת כותרים רפטיטיביים שאינם מעזים לקחת סיכונים או להמציא את עצמם מחדש, ואמר כי חזונו הוא ליצור משחק שמצליח לעשות בדיוק את זה. כדי לענות על דרישה זו, גייסה המפיצה Square Enix את אולפן המשחקים PlatinumGames שהוכיח עצמו בעבר באמצעות משחקים דוגמת Bayonetta ו-Metal Gear Rising: Revengeance. ואכן, אם ניתן לסכם במילה את סגנון המשחקיות של Nier: Automata – "גיוון" תהיה המילה. ברובו הוא מתנהג כמשחק עולם פתוח עם אלמנטים של RPG, בעוד מערכת הלחימה מזכירה משחקי Hack & Slash. שילוב אלה של ז'אנרים אינו נדיר במיוחד, אך הגיוון שמוצע הוא שבהתאם לסיטואציה ולסביבה סגנון המשחק עשוי להשתנות מהותית - החל משינוי מיקום המצלמה למבט על או למבט צד המדמה משחק דו ממדי, ועד ללחימה במכונות מעופפות בסגנון Bullet Hell. שילוב סגנונות משחק שונים הוא לא דבר של מה בכך, ועשוי ליצור חוויה שמרגישה לא אחידה ולא מלוטשת, אך כאן המעבר נעשה בצורה חלקה וקלה להסתגלות, תוך שימור אותן יכולות ואותו סט כפתורים בכל סגנון. המעברים הללו נעשים לא רק באופן שמתיישב היטב עם המשחק ושומר על העניין בו, אלא בצורה השומרת על היגיון בסיפור.

ואם כבר מדברים על התאמת המשחקיות לסיפור – מערכת המשחק של Nier: Automata "נושמת" את הסיפור והאווירה בכל נקודה. תפריט המשחק לדוגמה הוא למעשה תפריט השליטה וההתאמה האישית של האנדרואיד שלכם, והוא לא רק מעוצב ככזה, אלא גם מקבל התייחסות בסיפור עצמו. כבר בהתחלה, כאשר תעבור 2B את סשן התחזוקה התקופתי שלה, תִדרשו לכוון אופציות כמו בהירות תמונה ועוצמת סאונד. אפשרויות נוספות כוללות בחירה של כמות צ'יפים מוגבלת לשדרוג היכולות ההתקפיות וההגנתיות של 2B, וכן יכולות נוספות. תוכלו ליצור קומבינציות שונות של צ'יפים ולהתאימם לסגנון המשחק שלכם, וכן להשיג צ'יפים נוספים במהלך המשחק. בנוסף לאפשרויות סטנדרטיות נוספות שקיימות בתפריט כמו בחינה של חפציכם, קריאת המפה וסטטוס התקדמות, קיימת אפשרות לבצע השמדה עצמית שתגרום נזק רב לאויבים סביבכם, אך מן הסתם תותיר אתכם במצב אנוש. אישית לא מצאתי תועלת רבה באפשרות זו.

כמו כן מערכת המשחק מאפשרת להצטייד בשני נשקים מתוך מגוון של חרבות קצרות וארוכות, חניתות ואגרופנים. נשק אחד שתבחרו ישמש להתקפות מהירות ושאינן מזיקות במיוחד, בעוד השני ישמש להתקפות "כבדות" ואיטיות אך עם פוטנציאל הרס גבוה. מגוון הנשקים במשחק לא רע, וככל שתקפידו לסרוק את העולם שסביבכם תוכלו למצוא נשקים חדשים. בנוסף לכך, כל אנדרואיד השייך ליורהה מצויד בפוד (Pod), מעין מלבן מעופף המתקשר ביניכם לבין בסיס האם המספק לכם מידע, ובזמן הקרב מאפשר ירי על אויבים מרוחקים (בדומה לאקדחים של דאנטה ב-Devil May Cry). גם לפוד שלכם מגוון יכולות ושדרוגים פוטנציאליים.

עולם מרהיב ביופיו ומלא בסיפורים מעניינים

העולם הפתוח של Nier: Automata מעוצב כפי שניתן לצפות מעולם פוסט אפוקליפטי, כזה שהאנושות אינה נוכחת בו זה המון שנים – גורדי שחקים הרוסים, מפעלים נטושים, מדבריות ושרידים של מבנים שהיו שייכים לתרבויות עתיקות. הוא אינו העולם הפתוח הגדול ביותר שנתקלתי בו, אך הוא רחב מספיק על מנת שגם לאחר שביקרתם באזור מסוים מספר פעמים, תוכלו בכל זאת לחשוף מנהרה שפספסתם בביקורים הקודמים ובה תמצאו נשק או חפצים (או סתם תיבה עם כסף). ויש סיבה לבקר בכל אזור מספר פעמים; בניגוד למשחקי עולם פתוח רבים אחרים, העולם של Nier: Automata הוא דינאמי ומשתנה בהתאם להתקדמות הסיפור. בוס שהבסתם באזור מסוים עשוי לשנות כליל את מבנה האזור, לפתוח מעברים, קווסטים חדשים ולשנות את אוכלוסיית המכונות באזור, הכל בהתאמה מלאה לסיפור.

נקודה אחת עליה אני יכול להלין היא על רמת הקושי של המשחק, רמה שנעה על הקשת בין "זה היה ממש קל" ל-"שיט איך אני אמור לעבור את זה?" (ולמען הסר ספק, שיחקתי בדרגת קושי Normal). אולי זה נובע מכמות הקווסטים הצדדיים שביצעתי בין שלב אחד בסיפור לזה שאחריו, שגרם לי להגיע לשלבים מסוימים ברמה גבוהה או נמוכה מהצורך, אך לא הרגשתי כי המשחק מעלה את הקושי בהדרגתיות כפי שמצופה.

הקווסטים הצדדים, על אף שהם סטנדרטיים ושולחים אתכם ללכת להילחם בקבוצת מכונות כדי לאסוף חפץ גנרי מסוים, מעניקים פעמים רבות נקודת מבט מעמיקה על עולם המשחק והסיפור. מלבד המענקים שתקבלו בסיומם, מענקים שעשויים לסייע בהמשך הדרך, רבים מהקווסטים מכילים סיפור מעניין, מצחיק או טראגי, ואני בהחלט ממליץ לקחת את הזמן ולהכיר את אוכלוסיית המכונות (כי כשאתם צריכים להציל רובוטית שמתנהגת כמו ילדה ותקועה במדבר ומתחילה לשאול אתכם שאלות כגון "איך באים ילדים לעולם?", זה שווה כל רגע). אז כן, גם אם זה יהפוך חלקים מסוימים בסיפור לקלים יחסית, הרבה פעמים שווה להתעכב על הקווסטים (למחפשים אתגרים, תמיד אפשר לשחק ב-Hard Mode או Very Hard Mode אם אתם לא גרועים כמוני). זה אף מוביל לחיסרון הקטן בעולם הדינאמי המדובר – אותם שינויים בסביבה עלולים לגרום לכך שקווסטים שלא הספקתם להשלים לא יהיו זמינים לאחר שעברתם שלב כזה או אחר בסיפור, כי מי שאמור לתת לכם את הקווסט אינו שם יותר.

לחשוב שסיימת ואז להבין שזה היה רק הפרולוג

החיסרון שהוזכר קודם מתגמד משום ש Nier: Automata נוצר מראש כמשחק המיועד שתשחקו בו כמה וכמה פעמים, ולכן גם אם החמצתם קווסטים בסיבוב הראשון, תמיד יש את הסיבוב השני; למשחק לא פחות מ 26 סופים שונים (הממוספרים על ידי האותיות A עד Z) המושפעים מהבחירות שלכם, כאשר סופים A עד E הם הסופים המרכזיים, בעוד שאר הסופים קצרים ונועדו לתת סוף רע או סוף שמתכתב עם בדיחה פנימית.

מבלי לספיילר, ארחיב על מבנה הסיפור המרכזי: הסבב הראשון שלכם במשחק, בו תשחקו עם 2B, יוביל אתכם לסיום A. רק אז תִפתח עבורכם האופציה לשחק שוב, הפעם דרך עיניו של 9S, זאת בסיפור זהה המוביל לסיום B. על פניו מדובר באותו הסיפור אחד לאחד, אך הזווית השונה תעניק מידע חדש אודות המכונות מולם נלחמתם, וכן תפניות בעלילה המהוות בסיס למה שיגיע בהמשך. אם אתם חוששים מהצורך לשחק את אותו המשחק פעמיים, יש לציין כי המשחק עם 9S שונה מזה של 2B, בעיקר בגלל יכולותיו השונות. בעוד 2B היא אנדרואידית המתמחה בלחימה, 9S מתמחה בעיקר בפריצה, מה שידרוש מכם אסטרטגיה שונה מזו שאימצתם קודם לכן, על אף שהאויבים אותם אויבים.

לאחר שתסיימו את המשחק בפעם השנייה ותגיעו לסיום B, ייפתח בפניכם ההמשך (כן, המשך, לא משחק חוזר) שיוביל לאחד הסופים הבאים: C או D. במסלול זה תשחקו לסירוגין עם 2B, 9S וכן אנדרואידית נוספת בשם A2 שערקה מיורהה וחולקת תפקיד חשוב בסיפור. כאשר תגיעו לאחד משני הסופים המוזכרים, תוכלו לוותר על הצורך להתחיל את הסיפור מהתחלה, ותִפתח עבורכם האפשרות לבחירת פרק מסוים בסיפור אליו תרצו לחזור - כך תוכלו לחזור לנקודות הבחירה ולהשלים את יתר הסופים החסרים. יש לציין כי בכל משחק חוזר שתעשו, ההגדרות, החפצים, וכל מה שצברתם יישמרו. רק לאחר שתשלימו את סופים C ו-D, תִפתח האופציה להגיע לסוף E – שהוא לא רק סיום הסיפור, אלא סיום המשחק כולו, ובלי להרוס לאיש, יוקו טארו הכין עבורנו השחקנים הפתעה מיוחדת ולא שגרתית בסוף זה.

הסופים הרבים, ההסתעפויות השונות והמסרים החברתיים הופכים את הסיפור של Nier: Automata לאחד המורכבים והמתוחכמים שאי פעם ראיתי, כזה שלא יבייש סרטים וסדרות בסטנדרטים הגבוהים ביותר. נושא התודעה האנושית וההבדלים בין האדם למכונה אמנם נדונו בלי סוף בכל מדיום אפשרי, אך הפרספקטיבה שהמשחק מעניק מצליחה לחדש את התחום השחוק הזה. בעוד האנדרואידים בסיפור נוהגים להזכיר שוב ושוב כי למכונות אין באמת רגשות, ושהן רק מחקות התנהגויות של בני אדם, הדהים אותי לראות את דרכי הביטוי וצורות החשיבה שהמכונות מאמצות.


אי אפשר לכתוב על Nier: Automata בלי להזכיר את פס הקול. את המשחק הלחין קייצ'י אוקבה, אותו כישרון שהלחין את המשחקים הקודמים בסדרה (וכן את Tekken 7 לאחרונה), והיא בעיקרה מוזיקה קצבית עם טונים אפלים, ומהווה חלק בלתי נפרד ממה שיוצר את האווירה הקודרת והסוחפת של Nier: Automata. היא מתאימה כמו כפפה ליד לאקשן המהיר ולרגעים המסתוריים, העצובים והאפלים שהסיפור מציע. כל אזור במפה מאופיין עם מנגינות ייחודיות, ואפילו בקווסטים הצדדיים יש שינוי מוזיקלי במידת הצורך. אני לא מומחה גדול למוזיקה, אך פס הקול של Nier: Automata הוא ללא ספק אחד אחד המוצלחים שתעשיית הגיימינג ניפקה, ואם מכל סיבה שהיא אתם לא מתכוונים לשחק בו, לפחות האזינו למוזיקה.

בתקופה בה משחקים שואפים (ובהצלחה רבה) לגרפיקה פוטו ריאליסטית, Nier: Automata לא מציע את פסגת הביצועים הגרפיים, אך הוא נראה נהדר, זאת בזכות סגנון ויזואלי מהפנט. המשחקיות המגוונת, קרבות הבוס האפיים, המוזיקה הנהדרת והסיפור המתוחכם יוצרים יחדיו את אחד המשחקים המעניינים והחווייתיים שיצא לי לשחק בשנים האחרונות. ההרגשה שהוא נוצר מתוך אהבה למשחקים, ולמשחק הזה בפרט, ניכרת בכל פינה. בהתחשב בכך שגם במכירות וגם בציוני המבקרים התעלה המשחק על הציפיות של Square Enix עצמה, אני מקווה שנוכל בעתיד לקבל יותר משחקים שלא מפחדים לשבור את הנוסחה.


Nier: Automata | יפן, 2017 | פלייסטיישן 4, ווינדוס | אקשן, JRPG, Hack and Slash, Bullet Hell, Hacking, דיג, רכיבה על חזירים | Square Enix | PlatinumGames | יויי אישיקאווה [מיקאסה מ”Shingeki no Kyojin”-], נאטסוקי האנאה [קאנקי מ-“Tokyo Ghoul”], איאקה סוואה [יוקי מ”Yowamushi Pedal”-] טאטסוהיסה סוזוקי [מאקוטו מ”Free!”-], דאיסוקה נאמיקאווה [היסוקה מ”Hunter X Hunter”-], אאוי יוקי [מאדוקה מ-"Mahou Shoujo Madoka Magica"] | לחן: קייצ'י אוקאבה | במאי: יוקו טארו

Hits: 282
תגובות (3)Add Comment
0
מי
02 בספטמבר, 2017
46.120.179.82
...

גם הקודם היה את עניין הסופים אבל זה היה פחות מעצבן, יכולת ישר להתחיל מטיים-סקיפ שמקרב אותך לסוף המשחק אבל עדיין היה הרבה מה לעשות

אני אישית לא מת על משחקים שחוזרים על עצמם אפילו אם זה בסטייל שונה ממה שאנחנו רגילים.

כל עניין הסופים קצת מבאס אותי כי כדי להשיג את הסוף האמיתי פה אני יהיה חייב לחזור על המשחק כמה וכמה פעמים

0
Archer
02 בספטמבר, 2017
46.120.128.131
לא בדיוק

יכול להיות שלא הבנת נכון. בשביל להשיג את כל הסופים אכן תצטרך לחזור על הרבה מאוד נקודות בסיפור, אבל בשביל להשיג את הסוף האמיתי (בהנחה שאנחנו מדברים על סוף E) תצטרך לחזור על הסיפור רק פעם אחת נוספת (כלומר לסיים עם 2B ולהגיע לסוף A, לחזור על הסיפור 9S ולהגיע לסוף B, ולאחר מכן להמשיך את הסיפור ולהגיע לסוף C או D). לאחר שתבצע את זה כן תקבל תפריט של chapter select ותוכל לחזור אל כל נקודה בסיפור, כמו כן היישר אל הקרב האחרון ולהשיג מיד את הסוף החסר.

אז כן, גם כאן ניתן לחזור לנקודה מסויימת בסיפור ואין צורך להתחיל כל פעם מחדש מהתחלה (מלבד פעם אחת עם 9S).

מעבר לזה, מרגיש שחפרתי מספיק בביקורת עצמה למה המשחק שווה את זה, אבל מבין אם לא כולם מתחברים לרעיון. בסופו של דבר כל אחד וסוג המשחקים שהוא מעדיף (:

0
מי
03 בספטמבר, 2017
37.142.204.49
...

מתחבר למשחק (אחרת לא הייתי מסיים את הישן)

ובוא היה דבר דומה בסופים אך שונה, הבנתי פחות או יותר למה התכוונת, הבעיה שלי בכלליות זה שאני לא מת על לחזור על משחקים שוב, אני יותר מהסוג שעושה הכל הכי טוב שאפשר בגיימפליי הראשון, והמשחק הזה דורש ממך לחזור עליו או על חלקיו כמה םעמים מזוויות שונות כדי להשיג את הסוף האמיתי, אותי זה קצת מתסכל כי אני יודע שהאו סי די של הגיימר שבי לא ייתן לי לסיים אותו בלי לחזור עליו

כתוב תגובה
 
 
smaller | bigger
 

busy
עדכון אחרון ( שני, 21 אוגוסט 2017 15:16 )
 

© כל הזכויות שמורות לרם קיץ והשרקן שלו, בחסות ישראטאקו: פורטל אנימה ומנגה. פרסומת סמויה: יפן, יפן למטייל , בית דפוס, הדפסת מדבקות, בלום דיגיטל, פילאטיס, Gay travel. הבלוג מסיר אחריות על כל פגיעה נפשית שכנראה תיגרם בעקבות החשיפה לתכנים. אין לצלם, להעתיק, להפיץ, להקרין, לשהק, לגהק, להשתין, להשחיל מילה ולעשות קנאקים באצבעות ללא רשות הבעלים, עפ"י סעיף 25 ג' בחוק שקר כלשהו משנת תרל"ח. גולשים מעשנים: פינת העישון בבניה. ליצירת קשר כנסו ל-JDate.