gototopgototop
A-
 A 
A+
Open login
הנסיכה מונונוקי / Princess Mononoke
נכתב ע"י רם קיץ    רביעי, 12 יולי 2017 02:30    PDF הדפסה דוא

היום לפני 20 שנה יצא לאקרנים סרטו המשפיע של הייאו מיאזאקי. אם אתם שואלים 'יופי, איזה מהם?', סימן שהבמאי עשה כמה בחירות טובות בחייו. אפילו סופרלטיבים אני לא מסוגל להרעיף בלי לשמוע "רם, אתה ממחזר" - כי אמרתי כל מה שאפשר לומר על גאון הדור, המאייר הדגול, היוצר המחונן, המהפכן ומטפח השפמים המוכשר (ידעתי שאמצא בסוף משהו חדש) מיאזאקי. וכמו במקרה של יוצרו, כנראה גם על "הנסיכה מונונוקי" שמעתם שבחים מקיר לקיר; הרי מדוּבר באחד מסרטיו הידועים, והאחד שהפך את השם "מיאזאקי" למותג גם במערב. הפקותיו הקודמות אמנם הופצו מחוץ ליפן במתכונת זו או אחרת (בעיקר אחרת), אבל רק מ-'מונונוקי' ואילך נוהר ההמון אל אולמות הקולנוע בכל פעם שהוא מוציא סרט חדש.

מי שעוד לא צפה ביצירת המופת הזו, הסיפור של "הנסיכה מונונוקי" לוקח אותנו אל יפן בתקופת מורומאצ'י (כלומר מתישהו בין המאה ה-14 ל-16), תקופה בה נלחמו נושאי דגל על שטחים, שיטת המעמדות לא היטיבה עם רבים, ובכל רגע נתון יכול היה להרוג אותך איזה שד מפלצתי. אתם יודעים, צרות של פעם.

אשיטאקה הוא נסיך שהורג מתוך הגנה חזיר-בר שהפך לשד (ובתור חיפאי אגיד כי מבחינתי כל חזירי הבר הם שדים), זאת לא לפני שקילל השד את הגיבור הצעיר. הקללה אמנם הפכה את אשיטאקה לחזק מהרגיל, אך הקריירה המזהירה בהרמת משקולות תיאלץ לחכות, כי עם כוח גדול בא מזל נאחס: לאשיטאקה לא נותר זמן רב לחיות. לכן הוא יוצא מערבה, שם אולי ימצא פתרון (או מקום נחמד להיקבר בו).

לאחר תלאות רבים מגיע אשיטאקה לעיר הברזל; מצודה שאנשיה מתפרנסים - לא תאמינו - מברזל. הקהילה במָקום ידידותית ודוגלת בשוויון זכויות לנשים, על פניו מקום אידאלי (אידאלי בהתאם לתקופה, כן? כל מקום בו לא הטביעו אותך כי שכחת לומר 'בוקר טוב' זה גן עדן), אבל אז הוא פוגש את מנהיגת הקהילה אבּושי. אבושי היא אישה נחמדה סך-הכול, אך יש לה בעיה קטנה: היא מגלומנית. ומי שסובל מכך הכי הרבה זה היער מסביב.

צד הסביבה מיוצג בסרט על ידי הנסיכה מונונוקי ('מונונוקי': רוח, שד, נשמה. תלוי את מי שואלים), או בשמה האמיתי, סאן. סאן הינה בת אדם שגדלה עם זאבים ורואה עצמה שייכת ליצורי היער. לכן היא וחבריה בעלי הניבים מבצעים התקפות בזק על אבושי ואנשיה, אולם כשרוצים בני האדם להיכנס באמ-אמא של היער ולהפיל את האל השומר עליו, סאן והחיות מתכננות להשיב מלחמה. ובלב כל אותו הסכסוך מצוי אשיטאקה המסכן.

מיאזאקי הוא אחד הקולות הסביבתיים הבולטים, ואת 'מונונוקי' אפשר להחשיב כמניפסט שלו. הבמאי לא יוצא נגד מעשי האדם באופן בוטה וחד צדדי (כמו אחד, ג'יימס קמרון), אלא מציג סיטואציה שאינה פשוטה, אך בעלת השלכות חמורות. 

כל זאת נעשה בסטייל; גם אחרי 20 שנה 'מונונוקי' הוא מסרטי האקשן משובחים בסביבה, וממתק לעיניים. הסרטים הגדולים בימינו יכולים להשתמש בפוטו-ראליזם כמה שהם רוצים, אבל את משחקי האור והצל של מיאזאקי אי אפשר לחקות. הסביבה המיוערת בה מתרחשת העלילה, מגוון החיות, השדים, האלים ואפילו בני האדם - כל אלה מעניקים נופך ייחודי, כזה שבונה (על גבי תשתית שחוקה-קולנועית דוגמת יפן הפאודלית) נרטיב פולקלורי משובח. לא פלא כי סדרות וסרטי אנימה לאורך השנים הושפעו ממנו רבות, ובהן מושישי יקירת לבי.

קחו בחשבון כי 'מונונוקי' אינו סרט לכל המשפחה: ראשים וגפיים נערפים כאן פעם אחת יותר מדי, ואני לא מכיר ילדים (בריאים בנפשם) שישרדו סצנה גרפית במיוחד עם תולעי ענק אדומות.

חבל שלא הזדמן לי לחוות את הסרט על מסך גדול (את 'טוטורו' הקרינו בישראל כשזה חגג 20. מדוע 'מונונוקי' לא זוכה ליחס דומה?), אך לפחות בימינו הוא זמין בגרסת בלו ריי, גרסה שהיא כעת מקומו הטבעי. את קלטת הווידאו הישנה או אפילו תקליטור ה-DVD אפשר לזרוק לפח; ברגע שרואים את 'מונונוקי' ב-HD אי אפשר לחזור אחורה.

כמו כן, מעולם לא שמעתי את 'מונונוקי' בדיבוב האמריקאי (יודעי דבר אומרים שהוא לא משהו), זאת מפני שהגרסה היפנית מעולם לא נתנה לי סיבה לערוק: יוֹז'י מאטסודה ויוריקו אישידה נהדרים בתפקידיהם כאשיטאקה ומונונוקי (בהתאמה), אך ההצגה נגנבת לחלוטין על ידי הקול העמוק של אקיהירו מיווה, הזאבה שאימצה את סאן (והמכשפה ב-"הטירה הנעה").


יומולדת 20 זה תירוץ לצפות שוב (או לראשונה) ב-"הנסיכה מונונוקי", סרט שהיה נקרא "הנסיך אשיטאקה" בעולם מתוקן. הוא מייצג בכבוד את כל מה שטוב במיאזאקי כאנימטור, במאי, מספר סיפורים ומוביל דעת קהל, אך חשוב מהכול: זה אפוס משובח, מהנה ומעורר מחשבה. לכו לראות, לא באמת צריך תירוץ.


הנסיכה מונונוקי ["Princess Mononoke" / "Mononoke-hime"] | יפן, 1997 | 134 דקות | סטודיו ג'יבלי | פנטזיה, הרפתקאות, דרמה, אקשן,התיקון השני לחוקה | יוז'י מאטסודה, יוריקו אישידה, יוקו טאנאקה, קאורו קובּיאשי, אקיהירו מיווה, סומי שימאמוטו | תסריט ובימוי: הייאו מיאזאקי 


לקריאה נוספת:
 The Wind Rises [ביקורת]
 From Up on Poppy Hill [ביקורת]
• The Secret World of Arrietty [ביקורת]
 Spirited Away [ביקורת]
 Ponyo on the Cliff [ביקורת]
• The Tale of The Princess Kaguya [ביקורת]
• The Castle of Cagliostro [ביקורת]
• Kiki's Delivery Service [ביקורת]

Hits: 541
תגובות (5)Add Comment
0
גיל
13 ביולי, 2017
31.154.81.75
נוסטלגיה חיננית

נרלי שראיתי אתזה כבר שחכתי את הכל עשית לי חשק לראות אתזה עוד פעם תודה רבה

0
meh
14 ביולי, 2017
46.121.64.138
...

"...ראשים וגפיים נערפים כאן פעם אחת יותר מדי, ואני לא מכיר ילדים (בריאים בנפשם) שישרדו סצנה גרפית במיוחד עם תולעי ענק אדומות."
הסצנות האלו נצרבו בי חזק חזק אחרי שההורים הראו לי את הסרט בגיל 8

0
MeXD.
21 ביולי, 2017
31.154.237.71
סרט נהדר, אני ממש אוהב אותו^^

ראיתי את הסרט הזה לראשונה בסביבות גיל 10, רק בצפייה חוזרת לפני כשנתיים שמתי לב לבחינות האלימות. לפני כן לא ממש זכרתי אותן.

בעולם מתוקן היו מנקדים את המילה מונונוקה בתסריטים במקום לשנות את שם הסרט והוא היה נקרא "הנסיכה מונונוקה". השם "הנסיכה מונונוקי" תמיד צורב לי באוזן.בכל מקרה, לא חושבת שהסרט היה צריך להיקרא על שם אשיטאקה.

אם זכור לי נכון, מונונוקה מבוסס על מאנגה של מיאזאקי.

0
MeXD.
21 ביולי, 2017
31.154.237.71
...

*סצינות

Onigiri
Onigiri
30 ביולי, 2017
213.57.34.25
...

ללא ספק אחד הסרטים האיכותיים ביותר שיצאו.
צריך באמת לצפות בזה שוב מתי שהוא

כתוב תגובה
 
 
smaller | bigger
 

busy
עדכון אחרון ( שבת, 15 יולי 2017 23:14 )
 

© כל הזכויות שמורות לרם קיץ והשרקן שלו, בחסות ישראטאקו: פורטל אנימה ומנגה. פרסומת סמויה: יפן, יפן למטייל , בית דפוס, הדפסת מדבקות, בלום דיגיטל, פילאטיס, Gay travel. הבלוג מסיר אחריות על כל פגיעה נפשית שכנראה תיגרם בעקבות החשיפה לתכנים. אין לצלם, להעתיק, להפיץ, להקרין, לשהק, לגהק, להשתין, להשחיל מילה ולעשות קנאקים באצבעות ללא רשות הבעלים, עפ"י סעיף 25 ג' בחוק שקר כלשהו משנת תרל"ח. גולשים מעשנים: פינת העישון בבניה. ליצירת קשר כנסו ל-JDate.