gototopgototop
A-
 A 
A+
Open login
(Kimi no na wa. (Your Name
נכתב ע"י רם קיץ    רביעי, 26 יולי 2017 15:00    PDF הדפסה דוא

מאז הקיץ האחרון הפכתם את חיי לגיהינום: ".Kimi no na wa" (אל תשכחו את הנקודה. הנקודה חשובה), סרטו עטור השבחים של מאקוטו שינקאי, יצא לאקרנים ונדמה כי כולם, אבל כולם, צפו בו: אתם, אחותכם, השכן שלכם והכלב. אמנם אני מכיר קומץ שצפה בסרט כשיצא בבתי הקולנוע (בכל מדינה שהיא לא ישראל), אך רובכם נכנעתם לאיכות הירודה שדלפה לרשת. ואני לא רוצה לשמוע "אב... אב... אבל...", הצצתי בכל גרסה שהאינטרנט הציע - מתוך סקרנות -- ומעט אופטימיות -- וכולן, ללא יוצא מן הכלל, נוראיות.

תגידו, אין לכם סטנדרטים? אתם מהאנשים המוזרים האלה שרואים "משחקי הכס" בסמארטפון? מאקוטו שינקאי הוא שם נרדף לחגיגה ויזואלית משכרת חושים, לא יכולתם לחכות כמה חודשים? כי אני יכולתי, וזה לא היה פשוט: סוף סוף יש סרט אנימה שהכה גלים ברשתות החברתיות, ועמיתכם הנאמן לא לקח חלק בהילולה. אך ההמתנה הסתיימה, כי הסרט זמין בגרסת בלו-ריי מרהיבה (ועוד עם כתוביות באנגלית, כמה נחמד). לכבוד המאורע הכנתי פיצה, כיביתי אורות והייתי במרחק מטר ממסך הטלוויזיה. קולנוע תוצרת בית מה שנקרא (למען האותנטיות גביתי ממיכל מחיר מופקע עבור פופקורן סר טעם), כי בניגוד אליכם, את הצפייה הראשונה שלי אני רוצה לחוות כמו שצריך.

מיותר לציין עד כמה גבוה היה ההייפ שלי עד אתמול: במהלך החודשים בהם לא צפיתי בו, ניפץ הסרט שיאים קופתיים ועל הדרך זכה לשבחים מקיר לקיר. הייתי מתאכזב לו היה מתברר כי לחינם המתנתי ארוכות ונמנעתי באובססיביות מספויילרים.

תלמידת התיכון מיטסוהא מתגוררת בעיירה פסטורלית בהרים אך משתוקקת להיות נער חתיך בטוקיו (אני מבין את החלק של טוקיו. אבל מדוע דווקא כנער?). והופ, איזה קטע, היא מתעוררת כנער חתיך בטוקיו. הבעיה? נער חתיך מטוקיו מתעורר כתלמידת תיכון בעיירה פסטורלית בהרים. זו למעשה תחילתה של מסכת פריקי פריידי בין שני צעירים זרים אשר מספר פעמים בשבוע, באופן רנדומלי לחלוטין, מחליפים זהויות. הם מתַקשרים באמצעות פתקיות וכתובות על הגוף א לה ממנטו, ומתקשים לזכור את שעשו בהיותם בגוף האורח. 

לצערי אני לא יכול להרחיב מעבר לכך על עלילת הסרט, וחבל, כי עבור מי שלא מכיר את שינקאי התקציר נשמע כמו קומדיה גנרית על החלפת גופים. אולם שינקאי כמו שינקאי הפך האלמנט השחוק על יוצרו: זה לא רק סרט החלפת הגופים המוצלח שאי פעם נוצר, זו דרמה רומנטית מהשורה הראשונה, סרט מתח משובח ופנטזיה עילאית. שתי הסביבות הקיצוניות בהן מתרחש הסיפור מקנות ל-Kimi no na wa תחושה כי מדובר בסרטים שונים שחוברו יחדיו. טאקי, הנער, חי בעיר סואנת, לומד בבית ספר סואן ועובד כמלצר במסעדה סואנת, לעומת מיטסוהא שבעיירתה אין אפילו בית קפה אחד. בעוד סרטים אחרים בסגנון מחליפים גופים בין בני משפחה או חברים לספסל הלימודים, יש משהו נחמד בכך שהפעם מדובר בזרים מוחלטים.

אותו בסיס של הסרט משתנה: מקומדיה חביבה נהיה Kimi no na wa סרט אפי על רומן גדול מהחיים. חצי השעה הראשונה מקסימה, אך גולת הכותרת היא מה שמתרחש אחריה (ועל כך מן הסתם אני לא יכול לכתוב).

מבין כל סרטיו של שינקאי, מדובר בסרטו המוצלח ביותר, והראשון ששובר את הקללה בה היה מצוי: בעוד הוא זכה להצלחה עם סרטיו הקצרים ("גן המילים" לדוגמה. אחת מדמויותיו הראשיות מופיעה אגב ב-Kimi no na wa), סרטיו הארוכים נחשבו לסבירים במקרה הטוב (זוכרים את "Children Who Chase Lost Voices"? כי אני כבר לא). אולם שינקאי הוכיח הפעם כי הוא מסוגל להחזיק סרט באורך מלא, ועוד איזה סרט: עטור דרמה, הומור, רומנטיקה ופנטזיה, היבטים בהם הוא מצטיין אחד אחרי השני.

לא שהסרט מושלם כפי שעשו ממנו. הוא אינו ארוך במיוחד, 107 דקות, ובכל זאת הייתי חותך ממנו כרבע שעה. Kimi no na wa סובל מתסמונת "שיבת המלך", והכוונה בכך היא שיש בו לפחות 5 נקודות שהסצנה אחריהן הייתה אמורה להיות כתוביות הסיום, ובמקום זאת קיבלנו עוד סצנה. ועוד סצנה. ופתאום עוד קליימקס. ואז משהו גרנדיוזי. ורק אז מגיע הסו... לא, עוד סצנה. ואז עוד אחת, וכן הלאה.

למזלנו מדובר באחד מסרטי האנימציה הכי יפים בסביבה, כך שגם הסצנות המיותרות מרהיבות להפליא: טוקיו המאויירת מפורטת מטוקיו האמיתית, ויש רגעים שיותירו אתכם עם לסת שמוטה. אבל יודעים מה? בואו לרגע נתעמק בשינקאי וסגנונו. שנים רבות הוא מנסה (ומצליח) להרשים אותנו עמוקות, אך עם כל פרויקט חדש שהוא מוציא, נעשה קשה יותר ויותר להתעלם מהיעדר חזונו האמנותי. כן, העיר שלו יפה והכפר מהמם, אבל היכן הטייק הייחודי  שלו לסביבות הללו? טוקיו של סאטושי קון מחוספסת ומחוברת למציאות; טוקיו של הוסודה גרנדיוזית ומדגישה את הבדידות שחווים בה. טוקיו של שינקאי, לעומת זאת, היא פשוט טוקיו: תעתיק ראליסטי של הדבר האמיתי. אמנם תעתיק יפה, אך חלול מתוכן והשפעה על גיבוריה. שינקאי צבר מוניטין כמאייר מחונן, אולם תחום ההתמחות שלו הוא שחזור נופים קיימים. כדי להסוות את הבנליות הזו, הוא שופך דליים של צבע, HDR ו-Lens Flare שיגרום לג'יי ג'יי אברמס לומר 'בוא נרגיע קצת'. חצי שעה לתוך הצפייה הרגשתי שאני מוכרח להרכיב משקפי שמש. 

ראינו ב-"Children Who Chase Lost Voices" מה קורה כשהוא מנסה לברוא עולמות פנטזיים פרי דמיונו: הוא מעתיק ממיאזאקי (ולא באופן מוצלח במיוחד). אין לי באמת פתרון להציע, אני רק אומר ששינקאי הוא אולי אחד הבמאים המדוברים כרגע ביפן, אבל יש לו כברת דרך לעבור אם ברצונו להותיר חותם זהה בסרטיו העתידיים. סיפור מוצלח ודמויות עם עומק הם שהפכו את Kimi no na wa להצלחה פנומנלית, אולם באותה מידה יכול היה הבמאי הצעיר להשכיר מצלמה וצוות הפקה, לצאת לרחוב ולביים סרט דומה בלייב אקשן. כדי להיות במאי  אנימציה מוביל, עליו ללמוד לנצל את ההזדמנויות שהמדיום מציע. 

אוקי אוקי, יצאתי ביקורתי מדי כלפי סרט ממנו נהניתי לכל אורכו. Kimi no na Wa זו חוויה של פעם בכמה שנים, וכעת יש לכם הזדמנות לצפות בו כמו שצריך (ולא כפי שפיראטים סינים חושבים שצריך). על אף ההייפ שהיה בשחקים, עמד הסרט בגאון בציפיות שלי ממנו.

(פחות או יותר)


.Kino no na wa [במערב: "Your Name"] | יפן, 2016 | 107 דקות | דרמה, רומנטיקה, פנטזיה, פריקי פריידי | CoMix Wave Films | ריונוסוקה קאמיקי, מונְה קאמישיראשי | תסריט ובימוי: מאקוטו שינקאי

לקריאה נוספת:
♦ Children Who Chase Lost Voices [ביקורת]
The Garden of Words [ביקורת]

Hits: 763
תגובות (4)Add Comment
0
יוני כץ
27 ביולי, 2017
109.67.69.202
מימך ציפיתי לסיכום "הטוב" "הרע" והמכוער

smilies/angry.gif באסה איתך

DeMon
DeMon
27 ביולי, 2017
84.229.117.125
כבר מזמן לא עושה את זה לסרטים P=

אבל רק בשבילך:

הטוב: סיפור נהדר, דמויות עם עומק ואנימציה מוצלחת.
הרע: אפשר לחתוך רבע שעה.
והמכוער: להחליף גוף עם זברה.

0
idom
31 ביולי, 2017
77.138.233.201
סרט פנומנלי.

אני כל כך שמח שחיכיתי עם הסרט הזה ולא נכנעתי לאיכות הירודה. לצפות ביצירת האומנות הזאת באיכות הגבוהה ביותר שקיימת (לפחות על המחשב הגרוטאה שלי) היה תענוג צרוף. קצת בניגוד לרם, אני מאוד אוהב את הצבעוניות והאורות הבוהקים ברקעים של שינקאי, ונעים לי להסתכל עליהם. לכן סרט שכל כך עמוס בתצוגות כאלה של אורות וצבעים, מלא בנופים מדהימים לצד שימוש נרחב באותה צבעוניות נהדרת, היה באמת ממתק לפחות מהצד הויזואלי.

על העלילה יהיה קשה לדבר בגלל עניין הספוילרים, אבל חשוב להדגיש איך שינקאי הפך ז'אנר מעט מאוס (לפחות עבורי) ועשה ממנו דרך לעורר חיבור לדמויות והזדהות איתן ועם אורח החיים שלהן. המשך הסרט מתבסס על כך שאתה לומד להכיר את הדמויות בזכות השגרה שלהן, המאבקים הקטנים שלהן בחיי היומיום. זה מה שהופך אותם לאנושיים, וזה מה שמחבר את הגיבורים המרכזיים אחד לשני בתור אנשים שמבינים אחד את השני, אחד את מצבו של השני. ככה גם אנחנו, הצופים, מפתחים מערכת יחסים איתם, בכך שאנחנו זוכים לחוות את שני הצדדים הן מבחינת הסביבה המשתנה של הדמויות והן מבחינת הפנימיות שלהן.

אני יכול להבין את השבחים. לא רק להבין, אני מסכים איתם - הסרט ריגש אותי ברמה יוצאת דופן, הביא אותי לדמעות מספר פעמים במהלך הצפייה (שתקו, אני לא תינוק, אני גבר!), גרם לי להתרומם לקצה הכיסא ברגעי השיא. הוא רמס אותי רגשית, חד וחלק. אני לא ממש מסכים שהוא סובל מתסמונת שיבת המלך, כי מבחינתי הסיום היה נהדר וחתם הכל בצורה מוצלחת. אחרי טוויסט שלחלוטין לא ראיתי בא, זה כל מה שרציתי מהסיום הזה. שינקאי הצליח להעביר סיפור מרתק ששזור בז'אנרים שונים, לחבר הכל ליצירה יפהפייה ולצרף לה גם סאונדטראק מקסים ומרטיט שרק מוסיף לאווירה. הדיבוב הרגיש אותנטי, המונטאז'ים עשויים מצוין (הוא יודע איך להשתמש בהם כדי לעורר רגש, הממזר) ובאמת שכרגע, גם יומיים לאחר הצפייה, לא עולות בי תלונות.

אני יכול להיות ניטפיקר ולדבר על הבנאליות המשעממת של האזורים האורבניים, עד כמה שהם יפים ועשויים באנימציה מהממת, או על האופי החדגוני מעט של דמויות המשנה שאמנם עוברות כברת דרך בסרט, אבל לא ממש משתנות או מראות צדדים חדשים לאישיות שלהן. הן עושות מה שמצופה, בניגוד לדמויות הראשיות שנעשות עגולות מאוד לדעתי.

אבל בסופו של דבר אי אפשר להספיק הכל בסרט אחד באורך נורמלי - שינקאי היה חייב לוותר על ההשקעה באספקטים מסוימים כדי ליצור את יצירת המופת הסיפורית והויזואלית שהוא שאף ליצור. מבחינתי הוא הצליח, ובגדול. התוצאה היא סרט השנה (השנה שעברה? לא יודע, לא אכפת לי). מומלץ בחום, רק תכינו ממחטות אם אתם בכיינים פתטיים כמוני. לא מתחרט על אף דמעה!

Onigiri
Onigiri
08 באוגוסט, 2017
213.57.34.25
...

סרט ממש טוב ואם לא מהטובים ביותר שיצא לי לצפות.

העובדה על הדמות מגן המילים חדשה לי ואני לא מוצא את הדמות T_T

אחלה ביקורת !!

כתוב תגובה
 
 
smaller | bigger
 

busy
עדכון אחרון ( רביעי, 26 יולי 2017 14:08 )
 

© כל הזכויות שמורות לרם קיץ והשרקן שלו, בחסות ישראטאקו: פורטל אנימה ומנגה. פרסומת סמויה: יפן, יפן למטייל , בית דפוס, הדפסת מדבקות, בלום דיגיטל, פילאטיס, Gay travel. הבלוג מסיר אחריות על כל פגיעה נפשית שכנראה תיגרם בעקבות החשיפה לתכנים. אין לצלם, להעתיק, להפיץ, להקרין, לשהק, לגהק, להשתין, להשחיל מילה ולעשות קנאקים באצבעות ללא רשות הבעלים, עפ"י סעיף 25 ג' בחוק שקר כלשהו משנת תרל"ח. גולשים מעשנים: פינת העישון בבניה. ליצירת קשר כנסו ל-JDate.