gototopgototop
A-
 A 
A+
Open login
No.6
נכתב ע"י אביה אמיר    ראשון, 11 ספטמבר 2011 21:00    PDF הדפסה דוא

ילדותו של שיאון, שגדל באזור המשובח ביותר של העיר האוטופית "מס' 6", היתה רווית כל טוב, וכל הדרישות ממנו היו להמשיך ולהצליח בלימודיו; עתידו המזהיר היה מובטח. אולם כל זה השתנה כאשר ערב אחד ילד בשם נזומי (עכברוש) פרץ לתוך חדרו של שיאון כאשר ברח מכוחות המשטרה, ושיאון החליט לעזור לו להימלט. נזומי בורח, אבל שיאון נענש על פעולותיו – הוא מאבד את מקומו בבית הספר ואת עתידו, עובר לגור באזור אחר של העיר, ונהיה עובד ניקיון בגן ציבורי.

הסיפור חוזר אליו כעבור ארבע שנים. חברתו הטובה מהילדות עוזבת את העיר ללמוד בעיר אחרת, סבתהּ עוברת לגור בבית אבות, ושיאון עד למות עמיתו לעבודה בידי דבורה טפילית שחיה בתוך ראשו.

מכאן העלילה מסתבכת: שיאון מתחיל לפקפק במושלמות של מס' 6, ונאלץ לנוס על נפשו לפני שייעצר. נזומי נחלץ לעזרתו, ומבריח את שיאון מהעיר. מעבר לחומת העיר, בפרברים העניים והמסוכנים, שיאון לומד להסתגל לחייו החדשים. בעוד נזומי שונא את מס' 6 שנאה עזה ורוצה להשמיד אותה, שיאון מנסה לגלות את האמת מאחורי מס' 6, ולהציל את תושבי העיר מהדבורים הטפיליות.

תוך כדי הסיפור רואים את הקשרים הנרקמים בין שיאון לנזומי, את הקרבה שבין שיאון לחברתו סאפוּ, את ההתמודדות של אמו של שיאון עם אובדן בנה, וכיצד שיאון מתחבר לדמויות שונות בתוך פרברי מס' 6, משנה אותן, ומשתנה בעצמו.

עד כאן אני משערת שלא היו יותר מידי ספוילרים, אבל מכאן, כדי להבהיר את דעתי על הסדרה, אאלץ לתת דוגמאות יותר מובהקות. אם אתם רוצים את הסיכום בלי יותר מידי ספוילרים, אתם יכולים לדלג לסוף.

יש שתי דרכים בהם ניתן לגשת אל הסדרה הזאת: בתור סדרת מד"ב-פנטסיה, או בתור סדרת שונן-איי. לא קראתי את המאנגה או את הספרים עליהם הסדרה מבוססת, ולכן אני יכולה רק לשפוט לפי האנימה, אבל לדעתי בעייתי לקרוא לסדרה שונן-איי. אמנם יש נשיקה בין שיאון לנזומי באחד הפרקים, אבל הסדרה מסרבת לשקוע בהתעסקות רומנטית, גם לפני וגם אחרי הנשיקה. וזו לדעתי אחד הצדדים החזקים של הסדרה: היא מסרבת לוותר על העלילה ועל פיתוח הדמויות לשם דרמה רומנטית, ולא מקריבה את הדמויות שלה לסטראוטיפים של שונן-איי ויאוי.

אם נעמיד את הסדרה בין סדרות שונן-איי, הייתי אומרת שזו אחת המעולות, ואפשר פשוט להפסיק שם. לכו לראות, ותהנו (אא"כ אתם ממש רוצים המון רומנטיקה והסמקות בין הבנים, כי את זה אין. אבל קשר חזק בהחלט ישנו, די והותר לשיפרים שבינינו). יש שונן-איי, יש עלילה, יש דמויות מוצלחות. האנימציה יפה ומלוטשת, וההתפתחות העלילתית מהירה.

אבל מכיוון שאני מעדיפה להסתכל על הסדרה בתור סדרת מד"ב-פנטסיה עלילתית שבמקרה יש בה אלמנט של שונן-איי, אני מעדיפה לשפוט אותה לפי המדדים האלה. אתחיל בלהגיד שאני קצת מצטערת שאני צריכה להדביק את התווית המסורבלת של מד"ב-פנטסיה, כי בהתחלה הסדרה היתה נראית כמו מדע-בדיוני טהור. אבל לאור התפתחויות עלילתיות אחרונות שהכניסו כמה אלמנטים מאד פנטסטיים לטעמי, אקרא לזה מד"ב-פנטסיה בינתיים, עד שיוכח אחרת.

הסיפור מתרחש בתוך עולם לאחר מלחמה (...גרעינית גדולה. עברו מאז 515 שנה), שבעקבותיה נבנו כמה ערים אוטופיות, אשר החדשה מביניהן, והכי קיצונית, זו מס' 6. מהר מאד מתברר שמדובר כאן בדיסטופיה – המושלמות החיצונית מכסה על שחיתות וריקבון, ההיפך מאוטופיה.

הספרות הדיסטופית התחילה באזור שנות השלושים של המאה ה-20, ובין הספרים המפורסמים אשר מתרחשים בדיסטופיות יש לנו את 1984, עולם חדש מופלא, פארנהייט 451 ומרד הנפילים. כמו שיאון, הגיבורים בספרי הדיסטופיה מתחילים לתהות לגבי הצדק החברתי (אנחנו יודעים הרי שהעם רוצה צדק חברתי...) של התרבות שלהם, ובדרך כלל כתוצאה מכך יוצאים נגד הסדר הקיים. בדרך כלל התרבויות הדיסטופיות מבוססות על הקצנה של אלמנטים בתרבות שלנו, וסילוף קיצוני שלהם. המטרה היא, על ידי הצגת העולם הדיסטופי וההתמודדות איתו, לגרום לנו לחשוב על העולם שלנו.

מס' 6 היא דיסטופית. יש ממשל טוטליטרי אשר שולט בכל האלמנטים של החיים של האזרחים, והם נתונים לחלוטין למרותו. אין להם אפשרות למחות או להתלונן, אפשרות למשפט צודק, או יכולת לשנות את גורלם. האזרחים במס' 6 עונדים צמידי זיהוי ומעקב בכל זמן, וכל מי שנראה כמו סכנה לשלום הציבור – נעלם. ספרות היא דבר שכמעט ולא קיים (מישהו אמר פארנהייט 451?), האוכלוסיה היא היררכית בה לאנשים יש תפקידים מוגדרים מראש (מישהו אמר 1984 ועולם חדש מופלא?) –

- אעשה כאן הפסקה כדי להגיד שהמערכת במס' 6, בה אנשים מקבלים פריבילגיות על בסיס אינטליגנציה ועבירת בחינות מסוימות, מזכירה קצת את מערכת האינטלקטואלים בסין הקיסרית. זה מאפשר מידה של מוביליות חברתית, למרות שעדיין יש הגבלה מאד חריפה על מה מותר לאנשים ללמוד.

- מעלימים את כל מי שמראה פקפוק במערכת (כל דיסטופיה שהיא), נפטרים מהזקנים (המעניק), ו- טוב, אני אפסיק. הנקודה היא, שבתור דיסטופיה, מס' 6 לא מחדשת יותר מידי. את רוב התגליות והתפניות לגבי מבנה העיר די צפיתי מראש. אני מסתכלת על העיר הזאת ושואלת, מה המסר הדיסטופי כאן? כל אחת מהדיסטופיות האחרות שמה פוקוס על אלמנט תרבותי אחר, ומשתמשת בדיסטופיה כדי לנתח אותו, ולגרום לנו לחשוב עליו.

אולי אפשר לומר שהפואנטה כאן היא המטרה של שיאון, להציל את אנשי מס' 6 למרות שהם לא מבינים תחת איזו סכנה הם נתונים. נזומי מוותר עליהם, מוכן לתת לכולם למות ומתלהב מהמחשבה, בעוד שיאון מתעקש שגם הם בני אדם. אפשר לומר שהמסר הוא שטמטום זו לאו דווקא סיבה מספיק טובה למות. אני יכולה לקבל את המסר הזה, אבל חבל לי שהדמויות בסדרה לא מתחבטות בו יותר, ולא מעלות את הפנים השונות של השאלה הזו (כי בגדול, הדיסטופיה עצמה לא באמת מעניינת. זה רוע בנאלי לחלוטין; כמה פעמים אפשר להזדעזע מחדש מממשלות שעושות ניסויים על בני אדם?). אם זה באמת נועד להיות מסר, הסדרה לא עוסקת בו ביותר מידי אלגנטיות.

ומה הפתרונות השונים של הדמויות לדיכוטומיה שבין מס' 6 לפרברים? שיאון רוצה להוריד את החומה, ומאמין שבכך יצליח ליצור עולם צודק יותר. נזומי רוצה להשמיד את מס' 6 על כל תושביה. בתוך העיר אנחנו פוגשים גורמים המנסים למוטט את העיר מבפנים, ואת האנשים שרוצים רק לחיות את חייהם בשקט. דמויות אחרות בפרברים מוכנות לעזור לשיאון, אבל לא באמת מאמינות שהוא יצליח לחולל שינוי כלשהו. זה קצת מחליש את הטיעון שמטרת הדיסטופיה היא לשאול מה "מגיע" לאנשים שהולכים בתלם, כי שאר הדמויות בקושי מתעסקות בזה. לא מציגים לנו יותר מידי גישות חוץ מהקיצוניות של נזומי ושיאון. נראה שלרוב הדמויות האחרות לא ממש אכפת.

בין אם אנחנו משלימים עם הדיסטופיה הזו או לא, התפנית העלילתית שנכנסה יותר מאוחר לדעתי לא תורמת, ורק גורעת מהשאלות שהסדרה יכולה להעלות. כי אחת התגליות המרעישות (עכשיו ספוילר באמת) היא שמס' 6 נבנתה על אזור שהיה שייך לשבט כלשהו שגר בשלום עם הטבע, עד שהרגו את כולם (נזומי הוא הנצר האחרון), בנו את מס' 6, ועכשיו החבר'ה במס' 6 מנסים להשתלט על ישות טבעית-אלוהית בעלת כוח עצום שהיתה קיימת באזור הזה. זה לא שזה נשמע כמו אוואטר או משהו כזה. זה לא שאמרתי "אוי נו" כשראיתי את התפנית הזאת. הו לא.
זה מפריע לי כי זה מערבב סוגות, וזורק פנימה איזה דאוס אקס מכינה. התעניינתי בסיפור הרבה יותר כשראינו את הדמויות מתמודדות עם המציאות כל אחת בדרכה שלה.

זה גם הורס לי את הטיעון על הפואנטה של הדיסטופיה. התפנית הזו נותנת הצדקה עלילתית לכעס של נזומי; במקום לייצג עמדה קיצונית כלשהי, כבר אי אפשר "להאשים" אותו ברגשות שלו. במקום להשאיר את השאלה פתוחה – מה עם האנשים שהדיסטופיה "עובדת" בשבילם? האם זה מוצדק? זה מכריע לנו מלמעלה וקובע שמס' 6 זה רע, ואין להם שום הצדקה מוסרית בשום שלב. (תראו לעומת זאת מה קורה בתפוז המכאני [ספוילר]: הם "מתקנים" את הדמות הראשית האלימה, אבל לא ברור אם התיקון הזה באמת מוסרי, למרות שהיינו חושבים לכאורה שכל דבר שמונע ממנו לבצע מעשי אלימות נוראיים זה דבר חיובי). כמו כן, אם אני מוצאת משמעות לדיסטופיה בשאלה מה גורל האנשים השקטים שהולכים בתלם, הוספת קו עלילה על-טבעי מסוג זה מחליש את המשמעות הזו, כי זה לא קשור לעלילה הזאת בכלל. זו סוגיה אחרת, ושאלה אחרת.

אבל, דמויות.

כפי שציינתי קודם, הצד החזק של הסדרה הוא שהדמויות עומדות בפני עצמן, ולא משועבדות לסטריאוטיפים של שונן-איי. אבל הבעיה הקטנה שיש לי עם הדמות של שיאון שלדעתי הוא קצת יותר מידי גרסת הבחור של דמות ה"ohime-sama". הוא חמוד, הוא אופטימי (בצורה נחושה!!), הוא אידיאליסט, הוא עומד לצד הגיבור וגורם לו להתחבר לצדדים הרגישים שלו ומשנה את חייו, הוא מושא לאהבה/עניין של הגיבור (לעוד דוגמאות, ע"ע ניה מגורן לאגאן ושיאמי מאאו נו אקסורסיסט). אמנם שיאון כאן משחק תפקיד של גיבור לא פחות מנזומי ובצורה שלא משועבדת לו, אבל לדעתי הוא גם עונה על קריטריונים של דמות כזו. לא היתה מזיקה לו קצת יותר ייחודיות.

הצד הכן חזק הוא שההסתגלות המהירה של שיאון לחיים בפרבר די הגיונית, כי ראינו שכבר מגיל צעיר הוא לא התחבר לחיים במס' 6 ורצה החוצה. אבל לדעתי חמידות-היתר שלו מחלישה את תפקידו העלילתי. חבל שהדמויות מסביב לא עוזרות לו כי הוא מוכשר, חכם, ובעל כישורי מנהיגות, אלא כי הוא חמוד, אופטימי ומרגש (ודומה לאמא שלו). גם נזומי נופל בפח הזה, מכחיש בהתחלה את העניין שלו בשיאון, ולבסוף מודה שאין לו באמת מושג למה הוא כל כך נקשר אליו. (*שיעולטסונדרהשיעול*).

מראים לנו צדדים שונים באופי של נזומי, אשר לדעתי אחד המעניינים הוא הצד היותר רגיש שהוא מציג בתור מגלם דמויות של נשים בתיאטרון (שזה הזכיר לי קצת את אלטו ממאקרוס פרונטיר. כשחושבים על זה, הוא גם קצת דומה לאלטו במראה). אבל לא באמת עוסקים בקו העלילה הזה, ומראים לנו הרבה יותר את הצד הקשוח והממורמר שלו. יפה שלמרות ששיאון ממשיך לרצות להציל את מס' 6, נזומי עדיין מתעקש על צדקת דרכו ולא נכנע ישר לדרך ה"נכונה וההומנטרית".

גם אהבתי איך שעדיין רואים את הצד האלים של נזומי, למרות שהייתי רוצה לראות את שיאון מגיב לזה קצת יותר. בתור מישהו שגדל במקום כל כך בטוח, מפתיע ששיאון לא מתקשה קצת יותר עם סביבתו החדשה.

אני לא רוצה להגיד יותר מידי על הרומן, מכיוון שכמו שאמרתי קודם, הרוב מתפתח לא בתור "רומנטיקה" אלא בתור פיתוח דמויות "רגיל". הקשר של שיאון ונזומי מתפתל, למרות שלא הרגשתי שהם מאותגרים יותר מידי. הקשר נרקם יחסית בחוזקה מהר מאד, ואפילו האיומים של נזומי שהם עלולים לסיים בצדדים מנוגדים לא נראים יותר מידי רציניים בשלב הזה. צריך לראות כיצד זה יסתיים, ובינתיים ניתן לפאנדום לדבר על כמה שהם מושלמים ונועדו אחד לשני =)

בתחילת האנימה מאד אהבתי את דמות האמא של שיאון. הקושי שלה בלהתמודד עם היעלמות בנה, והצורה שבה היא כמעט חיה ממכתב למכתב הרגישו לי מאד אמינים. אבל דווקא בגלל מקומה בתור האמא-שנשארה-מאחור, היה לי קשה להאמין לתגלית ש(ספוילר) היא היתה אחת מהמדעניות שייסדו את מס' 6. מכירים כשיש דמות שמספרים לך שהיא חכמה ומוכשרת ומוצלחת, אבל שלא רואים ביטוי לזה בהתנהגות שלה? זה קצת הרגיש לי ככה. מאיך שהציגו אותה על המסך, קשה לי לראות אותה בתור מדענית. היא פאסיבית מידי, וקצת חסרת תושיה. אני מקווה שהסדרה תתן קצת יחס לאיך אבדו האידיאלים שלה.

בתחילת הסיפור סאפו, החברה של שיאון, נראית בעלת חשיבות גדולה. מדגישים את קשר הילדות שלהם (כמובן שאי אפשר אנימה בלי חברת ילדות), ואז היא עוזבת ללמוד בעיר אחרת. במידה רבה היא מאד משתלבת בחיי מס' 6 – היא לא נוטשת את לימודיה, אבל נאלצת לחזור בעקבות מות סבתה. הקשר שלה עם שיאון מספיק הדוק שהיא תהיה מוכנה לסכן את מעמדה בעיר כדי לבדוק מה קורה איתו, למרות שעל המסך לדעתי הקשר מצטייר בתור קצת חד-צדדי. שיאון אמנם מדבר על זה שהוא רוצה ללכת ולהציל אותה, אבל התקשורת ביניהם לא התקרבה לקרבה שיש לו עם נזומי. סאפו די פאסיבית – בעיקר מגיבה להתרחשויות סביבה, נשבית, ו(ספוילר) עושים עליה ניסויים כדי לעורר את הדאוס אקס מכינה, וכדי ששיאון יוכל לבוא ולהציל אותה. הדבר היחיד המאד אקטיבי שהיא עשתה שעומד לי בזיכרון הוא לנסות לשכב עם שיאון, וזה לא בדיוק הלך לה. חבל שלא נותנים לה יותר הזדמנות להיות מעניינת.

ריקיגה איננו דמות; הוא תפנית עלילה. המניעים שלו לעזור לשיאון שטחיים, הוא בקושי מתפתח, וכל מטרתו לספק תמיכה ומידע לדמויות האחרות. גם העניין שלו בנזומי היה שטחי ביותר, ונועד בעיקר לתת לו תירוץ להיכנס לעלילה.

הדמות של אינוקאשי מעניינת (ולא רק כי לא ברור אם מדובר בבן או בת. מוכר, משהו XD). הבחירה לא להסגיר את המין מחזקת את הדמות לדעתי, ומכריחה את הצופים להתיחס אליה בתור דמות, בלי להיות מושפעים מדעות קודמות שיכולות להיות לנו כאשר יש דמות בעלת מין מוגדר. הקשר שלו/ה עם נזומי סבוך, אלים מצד אחד, אבל בעל תלות מסוימת מצד אחר. עד כמה שאינוקאשי מנסה להיות חזק/ה, רואים שזו חזות שאומצה בעקבות תנאי המחיה הקשים.

ואז יש את הדאוס אקס מכינה – טוב, אני אפסיק.

ויזואלית, האנימציה יפה. הדמויות מעוצבות יפה – לא מתאמץ יותר מידי, כמו שרואים לפעמים, אבל בכל זאת יש להן ייחוד וחן. זה לא מחפה על קליפ הפתיחה חסר ההשראה. קליפ הפתיחה מתחיל יחסית מסקרן, עם שימוש מוצלח בצבע ובקונטרסט – ההליכה המדוכאת של שיאון מול הריצה והאלימות אצל נזומי, הנוף העירוני מול הטבע. בהמשך רואים מוטיבים של רוח וכוורת, שכן קשורים לעלילה, אבל אלה אלמנטים ויזואליים נפוצים בקליפי פתיחה של אנימה, אז לדעתי הייחודיות כאן מתפספסת. אה, ואז רקע של שמים! אני לא חושבת שראיתי כזה מאז... האנימה האחרונה שצפיתי בה. יפן, תפסיקו עם דרמה על רקע של שמים. זה כבר נדוש.
השיר עצמו חלש, לדעתי, ולא אהבתי את קולה של הזמרת.

שיר הסיום יותר ערב לאוזן, ומלא בסצינות מתקתקות בין נזומי ושיאון, אבל לדעתי לא מעניין לצפות בזה יותר מפעם אחת.

לסיכום, מס' 6 זו סדרה שמנסה להיות הרבה דברים, ומצליחה רק בחלקם. באספקטים מסוימים, בעיקר עלילה ורקע עולם, היא שוקעת בבנאליות מסוימת, שקאסט הדמויות המעניין יחסית לא מצליח להתגבר עליו לחלוטין. חלק מהדמויות בעלות עומק, אבל מרגיש כאילו היוצרים לא מספיק נועזים כדי לתת לדמויות למצות את הפוטנציאל של עצמן; הן נשארות כפופות לסטריאוטיפים ולעלילה מעט סטנדרטית.

אומרים לי שלפחות חלק מהתלונות שלי פחות תקפות בספרים, שלוקחים הרבה יותר זמן לפתח את הדמויות בצורה יסודית. אני לא יודעת.

אה, כן, ושיאון ונזומי מאוהבים. בואו לא נשכח XD

תגובות (20)Add Comment
kingblade ממחשב אחר
11 בספטמבר, 2011
93.173.30.199
הצבעות: +0
"בנתיים..."

כתבה מעולה (וארוכה 0_0 נראה לי שזה שיא... דעתך רם?).

נהנתי לקרוא (:

יולי
11 בספטמבר, 2011
79.178.214.187
הצבעות: +0
אוי XD

לא שמתי לב שכתוב שאביה כתבה את הפוסט ולא הבנתי למה רם מדבר בגוף נקבה, ולאן נעלמו העקיצות המחוכמות שלו.

אחלה סיקור אגב smilies/smiley.gif

DeMon
11 בספטמבר, 2011
85.64.142.212
הצבעות: +0
"מחוכמות" זה אוברסטייטמנט

והלוואי והייתי מגיע לאבחנות של אביה בביקורות.

רועי, ובכן...טכנית יש את "סיכום העשור", "אפריל 2011 חלק ג'", "יחלוף עם הרוח", והכתבה על הסרטים העתידיים ומכתב הפרידה של סאטושי קון (טוב, שטכנית תרגמתי ולא כתבתי. תודה לאל).

אבל זו יכולה בהחלט להיות הביקורת הארוכה ביותר פה, אני עוד לא סגור בין זה לבין בליץ' (שגם אותה לא אני כתבתי. מעניין מה זה אומר?).

מהשמה
11 בספטמבר, 2011
84.228.255.242
הצבעות: +0
...

זה ארוך מאוד ..
אבל ביקורת טובה למרות שיש לי כמה חילוקי דעות .
רם האם אתה ראית את האנימה (המעניינת ) הזאת ?

DeMon
11 בספטמבר, 2011
85.64.142.212
הצבעות: +0
אני צופה בה

אם כי לא באותו קצב שידור.

דני
12 בספטמבר, 2011
82.81.147.189
הצבעות: +0
אה? הסדרה עוד לא נגמרה אפילו...

הייתי בטוח שמפרסמים פה ביקורות רק אחרי שהסדרה נגמרת.


אגב, רם, אני מקווה שאחרי שאתה תסיים את הסדרה גם אתה תפרסם ביקורת עליה. יהיה מעניין לראות שתי דעות על הסדרה, של גבר ואישה.

דני
12 בספטמבר, 2011
82.81.147.189
הצבעות: +1
אגב, הנה מה שאני כתבתי על הסדרה:

"אבל אני חושב שכדאי לתת ניסיון לסדרה הזו, בין אם ראיתם פעם אנימה או לא.

קודם כל, היא מאוד קצרה (11 פרקים סך הכל) מה שאיפשר לאולפן שיצר אותה - בונז - אחד מהגדולים ביפן, להשקיע באנימציה מפורטת ומדהימה, וגם הפסקול לא רע. מאוד מזכיר את פיליפ גלאס.

הסדרה מספרת סיפור מד''ב מרתק שחציו אימה, רומנטיקה וגם מעט פנטזיה.

ומה שמיוחד בסדרה הזו לדעתי הוא שהיא ששתי הדמויות הראשיות, שיון ונזומי ("עכברוש" ביפנית) הם שני נערים שאוהבים אחד את השני. יענו הומואים.

קצת הפתיע אותי, לא ציפיתי לדבר כזה שהתחלתי לצפות בה.

ידוע לי שיש ז'אנר שלם ביפן ליחסי נשים עם נשים (שוג'ו-איייורי) וגברים עם גברים (שונן-איייאוי) אבל אלו תמיד נותנים בעיקר דגש אך ורק על מערכת היחסים הרומנטית בעוד העלילה לא מאוד מושקעת עד לא קיימת, וסדרות מהז'אנר הזה פונום בעיקר לקהל יעד מאוד מצומצם.

הסדרה הזו לא. והיא מאוד מיינסטרית. במילים אחרות, זה פשוט סיפור אפי מרתק, שבמקרה שתי הדמויות הראשיות שאוהבות אחת את השנייה הם מאותו מין. לא זכור לי מתי ראיתי פעם אחרונה דבר כזה אם בכלל, ובגלל זה אני מרגיש צורך להמליץ עליה."

רם ממחשב אחר
12 בספטמבר, 2011
91.227.71.250
הצבעות: +0
ובכן

יש יוצאי דופן. גם אני פרסמתי בעבר ביקורות על סדרות שאוטוטו נגמרות. נקודת ההנחה היא שבביקורת אין התייחסות לגבי סוף הסדרה.

ואביה עשתה עבודה טובה יותר מעל המצופה, אני לא מתכנן לכתוב בעצמי ביקורת על הסדרה. חבל על המילים.

hachi
12 בספטמבר, 2011
85.64.22.161
הצבעות: +0
...

הפסקתי לקרוא את הסיקור די בהתחלה כי תכננתי לראות את הסדרה בקרוב,אבל התעצלתי...
בכל מקרה,המשפט האחרון שלך נתן לי את התמריץ שהייתי זקוקה לו 3> (אין כמו זוגות סלאש מחוץ לקאנון~)

אביה
13 בספטמבר, 2011
165.132.181.221
הצבעות: +0
.

טוב, כן, זה ארוך... כשיש לי דעות, בדרך כלל יש לי הרבה >_>

מהשמה - הגיוני לחלוטין שיהיו חילוקי דעות. זו אחת הסיבות שזה ארוך - השתדלתי להסביר את הטיעונים שלי, ואנשים מוזמנים להגיע למסקנות שלהם smilies/smiley.gif

hachi - אבל... זה לא מחוץ לקאנון? זה קאנוני לחלוטין XD

דני - מסקרן אותי מה שאתה אומר, כי אני לא חושבת שיש משהו "נשי" במיוחד בביקורת שלי. והרי, בדרך כלל כשרם סוקר סדרה הוא לא הולך ומחפש גם אישה שתכתוב דעה...

hachi
13 בספטמבר, 2011
85.64.22.161
הצבעות: +0
~

זה...קאנוני?! פשוט נפלא 3>

דני
15 בספטמבר, 2011
82.81.86.128
הצבעות: +0
אביה...

אל תביני אותי לא נכון.

האמת, לא כל כך הסברתי את עצמי כמו שצריך.

אני לא באמת חושב שהיה משהו "נשי" בביקורת שלך, אני פשוט חושב שאולי הוא יראה את הסדרה בצורה שונה. אולי בניגוד אלייך הוא כן יחשוב שיש מיקוד גדול יותר על מערכת היחסים בין שיון ונזומי, כי זה מה שאני למשל חשבתי. לא בגלל שאני גבר ואת אישה. פשוט דעות שונות. אבל אולי בכל זאת למישהי שהיא מעריצת שונן-איי (לא שאני טוען שאת כזו, רק מעלה את האפשרות) שכבר רגילה לז'אנר שמאוד אוהב להתמקד על מערכות היחסים ומעט מאוד על עלילה (אם בכלל יש לו כזו) אולי אנימה כמו No. 6 שיש בה עלילה רצינית פתאום תראה כל כך שונה בהשוואה לשונן-איי אחרים שתמשוך יותר את תשומת ליבך.

חוץ מזה, באופן אישי הייתי אומר ש-No. 6 היא לא רק אחת מאנימות השונן-איי הטובות ביותר, אלא נמצאת בטופ של הז'אנר. אומנם לא בדקתי כל שונן-איי אפשרי אבל ראיתי לא מעט וראיתי כאלה מפורסמות למדי ועד עכשיו לא מצאתי משהו שאפילו במעט דומה למס' 6, מלבד אולי Loveless.

אבל הביקורת שלך היתה מעולה ומאוד מספקת.

פשוט יש לי הרגשה שרם יראה את הסדרה בצורה שונה ממך, אבל יכול להיות שאני טועה.

אביה
15 בספטמבר, 2011
165.132.181.221
הצבעות: +0
...

אז זהו שאני כמעט ולא רואה סדרות שונן-איי כי אני לא באמת אוהבת את הז'אנר בכלל, ומעדיפה סדרות עלילתיות או סדרות עם אקשן, ובעלת חיבה עזה לספרות מד"ב קלאסי... XDDD אני מאד *לא* רגילה לסדרות שלא מתמקדות בעלילה. ואם שמת לב, זו אחת הביקורות שלי על הסדרה, שלעדתי העלילה יכלה להיות יותר חזקה. והביקורת הזו עומדת בעיקר כאשר מתיחסים אליה *לא* בתור סדרת שונן איי, כי כמו שאמרתי בהתחלה, יחסית לשונן איי זה אדיר.

ונכון, אתה צודק שזה לא כמו כל שונן-איי אחר, ודווקא בגלל זה אם הייתי ממליצה לאנשים, לא הייתי אומרת לכתחילה "זו סדרת שונן איי". הייתי אומרת "זו סדרת מד"ב-פנטזיה שיש בה גם קצת שונן איי".

אני גם חושבת שלא אמרתי שאין מיקוד במערכת היחסים של שיאון ונזומי. יש הרבה מיקוד. אמרתי שלדעתי לא מאתגרים מספיק את מערכת היחסים שלהם. אחרי שהתקבע המצב שבו לנזומי מאד אכפת משיאון, ושיאון רוצה לחבור לנזומי, זה נשאר הסטטוס-קוו. בינתיים האתגר הכי גדול שלהם היה בפרק העשירי, שזה כבר ממש בסוף. (ממש אהבתי את הפרק העשירי, רק חבל שהיתה תפנית כ"כ עזה עם שיאון, ולא פיתחו את זה בצורה הרבה יותר הדרגתית במקום להראות אותו מתחבר עם כלבים למשך איזה 5 פרקים). כן אמרתי שלדעתי לפחות חלק מההתפתחות של מערכת היחסים לאו דווקא מוצגת בתור רומנטית, אבל זה דווקא מחזק את הקשר, העובדה שיש להם שיתוף פעולה חברי.

ואתה צודק, מן הסתם רם היה כותב ביקורת אחרת... ואין לי בעיה שאנשים יחשבו אחרת, או יגיעו למסקנות אחרות; באמת שכתבתי פה רק את דעתי האישית. אבל רם אמר בינתיים שטוב לו עם הביקורת הזו. אם הוא מרוצה, אז אני מרוצה.

BARA
15 בספטמבר, 2011
87.69.120.248
הצבעות: +0
...

יש לי חילוקי דעות קשים מאוד איתה.
אבל אני לא הולכת עכשיו להכנס לדיון עם מישהי שלא קראה את המקור של העלילה. שתקרא את הנובל קודם ואז אולי נדבר.

דני
16 בספטמבר, 2011
82.81.86.128
הצבעות: +0
...

אביה: נו, ומה חשבת על סוף הסדרה?

אביה
18 בספטמבר, 2011
165.132.181.221
הצבעות: +0
...

שני הפרקים האחרונים היו מאד טובים לדעתי, והכניסו המון פיתוח לדמויות של שיאון ונזומי, שממש אהבתי. אני כן חושבת שהיה צריך לעשות את המעבר בדמות של שיאון בצורה יותר הדרגתית, כי העובדה שכל זה קרה בסוף אמר שלא באמת ראינו את ההתמודדות של נזומי עם כל העסק, שזה עניין אותי.

אבל אני עדיין חושבת שקו העלילה של הדבורים (שמן הסתם יותר הגיוניים בספרים) יצא די מיותר באנימה. היה אפשר לספר את כמעט אותו סיפור בלי כל הדאוס-אקס-מכינה הזה בסוף, ואני חושבת שזה גם מפריע לי בגלל האלמנטים הדיסטופיים של הסיפור. הדאוס-אקס-מכינה מוריד פן של אנושיות מכל העסק, ואני חושבת שהפן האנושי זה הצד החזק של הסדרה.

מה אתה חשבת על סוף הסדרה? XD

דני
18 בספטמבר, 2011
82.81.117.65
הצבעות: +0
חשבתי שהאישיות של שיון השתנתה בצורה די דרסטית ללא שום הסבר

שהסוף היה נמהר מדי ולא הסבירו את עניין האלת יער הזו בצורה מספקת (בכלל אני מסכים שכל העניין הזה היה די מיותר ודבילי).

וה|ספיולר| הקמה לחיים של שיון שבכלל לא היתה בנובלה גם היתה מאוד מיותרת.

והעזיבה של נזומי הרגישה מאוד מאולצת, כאילו בכוח מנסים לדחוף לנו פרידה עצובה. לא הבנתי למה הוא צריך ללכת. הבנתי שזה מוסבר בנובלה ושם זה מרגיש פחות מאולץ.

גם לא אהבתי שהרגו את סאפו, מאוד חיבבתי אותה. ועוד הרגו אותה די מהר. אחרי הסוף של פרק 10 הייתי בטוח שהיא תהיה הרעה, כלומר, האלה הזו שהשתלטה עליה. הבנתי גם שבנובלה יש קרב בינה ובין נזומי, קצת יותר מדגיש את המטפורה (במי שיון יבחר, ב"צד האפל", ילך עם הבחורה וישקר לעצמו על מי ומה שהוא? או עם "הצד השני" וילך עם הבחור?).

אבל סך הכל, אהבתי את הסדרה. אהבתי את איכויות ההפקה, את הדמויות, את הפסקול, כמה מקטעי האקשן ואת מערכת היחסים בין שיון ונזומי וסאפו.

אני עדיין חושב שזו אנימת השונן-איי הכי טובה שראיתי, כי בה אשכרה יש עלילה ומערכת יחסים שלא מבוססת על כפייה כוחנית של צד אחד כלפי האחר.

רק חבל לי שהסדרה לא היתה יכולה להיות ארוכה יותר ויותר נאמנה לנובלה. זה היה הופך אותה לטובה יותר.

אני מקווה שבכל זאת יהיה OVA שיראה את הסוף של הנובלה שנותן סגירת מעגל עם ההתחלה.

א.האקסלי
18 בספטמבר, 2011
109.64.23.20
הצבעות: +0
תשארי בסביבה

ביקורת מענגת! חבל שהיא על סדרה שלא ראיתי :/
יש לבלוגרים שלנו הרבה מה ללמוד ממך,
כן כן אפילו רם ^^

אשמח לראות עוד כתבות שלך בעתיד.!

בננה O3O
22 בספטמבר, 2011
77.125.15.49
הצבעות: +0
בלו בלו

*ספויילרים וזה*
לא ממש קראתי את כל מה שכתבת אבל קראתי קטעים קטנים ואני מסכימה וכתבת מצויין.
מה שכן קראתי זה "קליפ פתחיה חסר ההשראה"
אם תשים לב הדמויות באמת מודכדכות בהתחלה והריבועים שיש להם על הגוף אלו דברים שמטרידים אותם ותקועים להם בראש.
ואז בפרץ גדול הם בשמים עם הרוח והגשם והריבועים על הגוף שלהם מתפוגגים, זאת אומרת, המחשבות שמציקות להם מתפוגגות. אני חושבת שזה מדהים ועוצמתי.
גם בפרק הראשון שיון פותח את החלון בסופה כי זה גורם לו להרגיש לרגע מנותק מהמציאות, מרגיש חיי, מרגיש טוב.
העיצוב דמויות היה מדהים לדעתי. לפי איך שאינוקאשי מתאר(נגיד מתאר איכפת לי) אותו, בהתחלה נזומי היה אדם שלא היה נרתע מאנשים ונותן לאנשים לגרום לו להראות רגש. ואז שיון בא, והוא נהפך לכעוס ומבולבל. אפילו היה את הקטע ששיון נגע לו בלחי או בצוואר אני לא זוכרת והוא היה לגמריי בשוק כי רק אז הוא הבין שהוא נותן לכוננות שלו לרדת כששיון בסביבה.
הסוף היה באמת מאוד נמהר, קראו יותר מדיי דברים בפרק אחד יותר מדיי... על הלב שלי XDDDD
אני האמת מאוד אהבתי את זה שהוא עזב. למרות שנכון, לא הסבירו למה הוא עזב ולאיפה, אבל מה שגורם ללב שלי ליפול לריצפה בצורה כזאת שובה את ליבי XD

כולם כנראה יסכימו שדחסו את האנימה קצת יותר מדיי וזה בגלל שהאנימה הייתה סך הכל 11 פרקים ל9 ווליומים. הסוף פשוט צעק "אתם רוצים להבין מה קרה?! לכו תקראו את הנובל חהחהחהחה!!!!"

Cravat
25 בדצמבר, 2011
94.159.157.201
הצבעות: +0
...

בעיקרון אני ממש מסכימה עם הביקורת שלך, היא משקפת הרבה מהמחשבות שלי על הסדרה, אבל יש כמה דברים שאני רוצה לומר:
קודם כל אמרת שחסרה לך פואנטה. נראה לי שיש פה המתקדות ברעיון של כמה אטומים ואכזריים אנשים יכולים להיות (תושבי העיר, כולל שיון בעצמו, האטומים ולא מודעים לחיי הסבל של תושבי החוץ. האכזריות שנחשפת בפרקים המאוחרים של הסדרה, וכו'), ויש פה רצון להטיף לאנושיות ולהתייחסות לבעיות של הזולת. הרעיון הזה מודגש מאוד כשנזומי אומר לשיון שבאותו הלילה שהוא עזר לו לפני ארבע שנים, הוא הבין שבני אדם מוכנים לעזור אחד לשני, זאת אומרת, יש פה ניסיון להגיד שגם אם אנחנו לא מודעים לכך, המעשים הטובים מסוגלים לעשות המון לטובת אנשים מסויימים. עוד משהו שמדגיש את המסר הזה הוא המעשים הטובים הבודדים והקטנים (שיון מקריא לילדים סיפורים למשל) לעומת הרוע שיש בכל מקום.
דיברת גם על הקיצוניות של נזומי ושיון. אני לא מסכימה איתך שהתפיסה של שיון קיצונית. לדעתי אחד המסרים היותר בולטים של הסדרה הוא לא לפנות לקיצוניות, אלא לחשוב על פתרון אחר, ה"אופציה השלישית" כפי ששיון מכנה אותה. פתרון הביניים של שיון מתממש בסופו של דבר, ולעומת זאת אנשים קיצוניים כמו יומינג (שפעל בתוך העיר כדי להשמיד אותה) זוכים לגורל אכזר.
הקטע של אליוריאס, האלה והשבט באמת הציק לי והיה מיותר. לדעתי הסדרה הייתה יכולה להיות טובה הרבה יותר בלי זה.

הדמות של שיון: האמת שהדמות שלו לדעתי כן חורגת מהנורמה ויש בה הרבה יותר עומק ממה שנראה לעין. מי שקרא את הרומן עליו מבוססת הסדרה יודע שכבר בפרק הראשון שיון מודע לאיזשהו דחף פנימי שיש בו לשבור ולהרוס הכל, ובפרקים המאוחרים של הסדרה אנחנו רואים איך ברגעי משבר הדחף הזה משתלט עליו והופך אותו לרוצח בדם קר. (למרות שהוא בסופו של דבר מתגבר על עצמו, וחוזר לעצמו כשהוא רואה את נזומי בוכה).
לשיון לא כל כך קשה עם הסביבה החדשה והאלימות כנראה בגלל הצד האלים שיש בתוכו.
אמא של שיון לא הייתה מדענית ממייסדי העיר, החלק שלה שם לא ברור (ברומן היא בכלל הופיעה בתמונה אחרת, ואל בין מייסדי העיר, אבל עוד לא הגעתי לחלק שמסביר איפה היא שייכת)
סאפו אמורה להיות, לפי דעתי, דמות של אישה/נערה חזקה שנלחמת כדי להשיג את מה שהיא רוצה (במקרה הזה-שיון).
נראה לי שהתפקיד של אינוקשי זה באיזשהו מקום להדגיש כמה שהמצב של האנשים בבלוק המערבי שפל, ואת העובדה שהם נחשבים כמעט כ"לא אנושיים", "לא בני אדם" בעיני תושבי העיר-היא כמעט כלב, חיה בין כלבים וקוראת להם "אמא", "אח" וכו'. בסופו של דבר יש פה סוג של אירוניה, כי דווקא אלו שלא נחשבים בני אדם, ה"חיות" מהבלוק המערבי, הם אלה היותר אנושיים בסדרה, בעוד תושבי העיר הם יותר בובות שמנוהלות על ידי המערכת (לחיזוק רעיון הדיסטופיה).

אני יודעת שאני מגיבה כמה חודשים באיחור, ושחפרתי כמו טרקטור, אבל בכל זאת הרגשתי צורך להגיב. בסך הכל הביקורת טובה, מפורטת ומעמיקה (:

כתוב תגובה
 
 
קטן יותר | גדול יותר
 

busy
עדכון אחרון ( ראשון, 11 ספטמבר 2011 19:57 )
 

© כל הזכויות שמורות לרם קיץ והשרקן שלו, בחסות ישראטאקו: פורטל אנימה ומנגה. פרסומת סמויה: בית דפוס בלום דיגיטל, kosher restaurants, ,kosher hotel, ו-kosher. הבלוג מסיר אחריות על כל פגיעה נפשית שכנראה תיגרם בעקבות החשיפה לתכנים. אין לצלם, להעתיק, להפיץ, להקרין, לשהק, לגהק, להשתין, להשחיל מילה ולעשות קנאקים באצבעות ללא רשות הבעלים, עפ"י סעיף 25 ג' בחוק שקר כלשהו משנת תרל"ח. גולשים מעשנים: פינת העישון בבניה. ליצירת קשר כנסו ל-JDate.